جامع ترین تقسیم بندی سیستم های تهویه مطبوع
نوشته شده توسط : شرکت مهتاب گستر

سیستم تهویه مطبوع

سیستم تهویه مطبوع چیست؟

تهویه مطبوع به فرآیند تامین هوای با کیفیت و اندازه لازم می گویند. این فرآیند توسط تجهیزات تامین کننده هوا تازه و تجهیزات بهبود کیفیت صورت می‌ پذیرد. در واقع تهویه مطبوع مانند یک پازل است که اجزای مختلف آن به تامین تصویر کلی کمک می کند. مثلاً در حالی که هواساز مشغول تامین هوای تازه می باشد، چیلر تراکمی در حال خنک کردن آن هوا و بویلر چگالشی مشغول گرم کردن آب می باشد.

تهویه مطبوع یعنی انجام عملیاتی روی هوا تا بتوان شرایط هوای محل مورد نظر را برای زیستن، کار کردن یا عملیات صنعتی معین، راحت و بهداشتی کرد و به حد مطلوب برسانیم. تهویه مطبوع باعث می‌ شود شرایط هوا طبق روش خاصی به صورت اتوماتیک ثابت بماند یا تغییر کند.

تقسیم بندی سیستم های تهویه مطبوع

انواع سیستم های تهویه مطبوع ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی را از نظر نوع مولد می توان به چهار بخش مختلف و از نظر توزیع هوای سرد و گرم نیز به دو بخش کلی تقسیم بندی کرد که هر کدام از آن ها دارای زیر مجموعه های متعددی هستند (در کل حدود ۱۴ نوع مختلف).

سیستم های مولد سرما

سیستم های مولد سرما

  1. 1.     چیلر تراکمی (که بر پایه سیکل تبرید تراکمی کار می کند.)

تقسیم بندی چیلر های تراکمی از نظر کمپرسور:

  • چیلر تراکمی رفت و برگشتی (پیستونی)
  • چیلر تراکمی اسکرو
  • چیلر تراکمی سانتریفیوژ
  • چیلر تراکمی اسکرال

تقسیم بندی از نظر نوع کندانسور:

  • چیلر تراکمی آب خنک (کندانسور آبی)
  • چیلر تراکمی هوا خنک (کندانسور هوایی)

دستگاه‌ هایی همانند کولر گازی نیز به دلیل عملکرد و بر پایه سیکل تبرید تراکمی جزء این دسته قرار می‌ گیرند. با این تفاوت که چیلر جزء سیستم های مرکزی (ساختمان های متوسط تا بزرگ) و کولر گازی جزء سیستم های محلی (اتاق های با متراژ کم) است.

چیلر دستگاهی برای سرد کردن آب می باشد. پس از این که آب در چیلر سرد شد با پمپ به یونیت های داخلی ساختمان مانند فن کویل ها پمپاژ می‌ شود تا فن کویل ها عمل کاهش دمای هوا را انجام دهند.

  1. 2.     چیلر جذبی (که بر پایه سیکل جذبی کار می کند.)

تقسبم بندی چیلر های جذبی از نظر نوع ماده جاذب:

  • لیتیوم بروماید (یک مرحله ای، دو مرحله ای، شعله مستقیم)
  • آمونیاک
  • سلیکاژل

تقسبم بندی از نظر نوع مولد:

  • با ژنراتور بخار
  • با ژنراتور آب داغ
  • با ژنراتور آب گرم
  • با ژنراتور شعله مستقیم

منظور از ژنراتور در واقع مولد مورد نیاز برای کارکرد سیکل جذبی است. در این دستگاه از یک مبدل گرمایی استفاده می‌ شود تا سیکل این دستگاه کار کرده و سرمایش مورد نیاز را ایجاد کند. البته به جزء چیلر ها دسته دیگری نیز وجود دارد که خنک کننده های تبخیری می باشند و کولر آبی را شامل می شوند.

سیستم های مولد گرما

سیستم های مولد گرما

  1. 1.     دیگ ها
  • دیگ آب گرم
  • دیگ آب داغ
  • دیگ بخار

دیگ ها (بویلر ها) در موتورخانه نصب می شوند و پس از افزایش دمای آب یا ایجاد بخار داغ، آب گرم یا بخار را با لوله کشی به واحد های مصرف کننده داخل ساختمان مانند رادیاتور، فن کویل، سیستم گرمایش از کف، دستگاه هواساز و ... ارسال می‌ کنند تا در این واحد ها عمل گرمایش هوا ایجاد شود.

  1. 2.     کوره هوای گرم

کوره هوای گرم سیستمی تقویت منسوخ شده است که هوا را گرم و با کانال در قسمت های مختلف ساختمان توزیع می‌ کند و معمولا در ساختمان هایی با فضای یکپارچه همانند سوله های صنعتی یا ساختمان های تجاری با فضای بزرگ و یکپارچه کاربرد دارد. در کوره هوای گرم توسط یک مشعل گازسوز و گازوئیل سوز، هوا گرم شده و با کانال کشی به درون ساختمان منتقل می‌ شود. انواع گوناگون مشعل جزء تجهیزات مکمل مولد های گرمایی محسوب می‌ شوند. مانند مشعل اتمسفریک، فن دار، گازی، دوگانه سوز و ...

  1. 3.   سیستم گرمایشی و تابشی (پنل تشعشعی که معمولا به صورت سقفی و در اماکن صنعتی نصب می شود.)
  • واحد تشعشعی شعله مستقیم
  • واحد تشعشعی غیر مستقیم

از جمله مهم ترین مزایا و برتری های این سیستم این است که به صورت موضعی می توان یک یا چند قسمت مورد نیاز از یک سالن بزرگ را با این روش گرم کرد و از جمله مهم ترین معایب آن می‌ توان به صرفاً گرمایشی بودن آن، عدم توان در تامین هوای تازه و سیرکولاسیون آن در این سیستم و عدم تنظیم رطوبت و پاک سازی هوا در آن اشاره کرد.

سیستم های مولد چهار فصلی

انواع سیستم های مولد چهار فصلی (هم سرمایش و هم گرمایش)

دو نوع از ۱۴ سیستم های تهویه مطبوع ساختمان ها شامل سیستم‌ هایی می‌ شود که کلیه تجهیزات مربوط به سرمایش و گرمایش فقط در یک سیستم یکپارچه وجود دارد و به سیستم های دیگر نیازی نیست. یعنی این که این دستگاه ها صرفاً سرمایشی یا صرفا گرمایشی نیستند و می‌ توانند هم به عنوان دستگاهی گرمایشی و هم سرمایشی استفاده و بهره برداری شوند.

  1. 1.     نوع تراکمی (بر پایه سیکل تبرید تراکمی کار می کند.)
  • پمپ حرارتی گازسوز GHP
  • پمپ حرارتی الکتریکی VRF
  • دستگاه اسپلیت (کولر گازی)
  • داکت اسپلیت

این دستگاه ها نیز همانند چیلر بر پایه سیکل تبرید تراکم کار می کنند (یعنی دارای کمپرسور و قطعات سیکل تبرید مانند کندانسور و اواپراتور هستند) و در یک سیستم یکپارچه به همراه فن کویل های نصب شده در ساختمان عمل سرمایش و گرمایش را انجام می دهند.

  1. 2.     ترکیب نوع تبخیری و کوره هوای گرم
  • دستگاه اکونوپک

دستگاه اکونوپک دارای سیستم سرمایش تبخیری (مانند کولر آبی) و سیستم سرمایش شبیه کوره هوای گرم در یک دستگاه یکپارچه است.

سیستم های مولد چهار فصلی

سیستم های نیمه مولد چهار فصلی

منظور از نیمه مولد این است که وظیفه اصلی این دستگاه‌ ها معمولاً سرمایش (سرمایش تبخیری شبیه کولر آبی) است که با تعبیه یک کویل آب گرم در آن و اتصال آن به دستگاه های مولد گرما مانند بویلر (دیگ آب گرم) یا پکیج گازسوز و ... می توان سیستم گرمایش ساختمان را نیز در همان دستگاه تعبیه کرد.

دو نوع دیگر از 14 نوع از انواع سیستم های تهویه مطبوع ساختمان ها از نوع نیمه مولد چهار فصلی است، که عبارت است از:

  1. 1.     نوع تبخیری
  • دستگاه زنت سرمایشی به همراه کویل آب گرم
  • دستگاه ایرواشر سرمایشی به همراه کویل آب گرم

دستگاه زنت و ایرواشر هر دو بر پایه سیستم تبخیری (شبیه کولر آبی) عمل سرمایش هوا را انجام می‌ دهند و برای گرمایش کافی است که یک یا تعدادی کویل مخصوص آب گرم درون آن جاسازی شود تا آب گرم موتورخانه یا پکیج به کویل پمپاژ شده و با چرخش فن جاسازی شده در پشت کویل، عمل گرمایش هوا نیز همین دستگاه‌ ها صورت گیرد.

  1. 2.     نوع تراکمی
  • دستگاه روف تاپ پکیج (پکیج یونیت) به همراه کویل آب گرم

روف تاپ پکیج یا همان پکیج یونیت از دو بخش چیلر و هواساز در یک دستگاه یکپارچه تشکیل می‌ شود. چیلر وظیفه سرمایش هوا را بر عهده دارد. کویل آب گرم موجود در قسمت هواساز این دستگاه نیز به آب گرم پکیج گازسوز یا بویلر موتورخانه نیاز دارد تا عمل گرمایش هوا را انجام دهد.

سیستم های گرمایشی و سرمایشی محیط داخلی

سیستم های تک فصلی برای توزیع گرمایش در محیط داخل:

  1. 1.     یونیت هیتر (فن دار)

دستگاهی است که شامل کویل پر پیچ و خم که آب گرم تولیدی در مولد (پکیج گازسوز یا بویلر) درون آن جریان داشته و توسط فن، هوای عبوری از اطراف کویل گرم شده و به درون محیط ارسال می‌ شود. این دستگاه اغلب در سوله هایی که ارتفاع سقف بلندی دارند کاربرد دارد، زیرا فن هایی با توان بالا دارند که قادر است حجم زیادی از هوا را پس از تنظیم دما، پرتاب کند.

  1. 2.     لوله های گرمایش از کف

لوله های گرمایش از کف هم فقط مسئولیت گرم کردن هوا را بر عهده دارند و به دو شکل واحدی یا مرکزی به پکیج یا موتورخانه متصل می شوند.

  1. 3.     رادیاتور ها (بدون فن)

رادیاتور ها یا شوفاژ ها هم می توانند به صورت واحدی به پکیج و یا به صورت مرکزی به موتورخانه متصل شوند و سیستمی فقط گرمایشی هستند.

سیستم های چهار فصلی برای توزیع گرمایش و سرمایش در محیط داخل:

  1. 1.     فن کویل
  2. 2.     هواساز (با قابلیت فیلتراسیون، رطوبت زنی و رطوبت گیری)

این دستگاه‌ ها (فن کویل ها و هواساز ها) هم برای توزیع هوای سرد و هم گرم استفاده می‌ شوند. در تابستان آب سرد در آن ها جاری می‌ شود و در زمستان، آب گرم.

این دو نوع سیستم هم از جمله پر کاربرد ترین انواع سیستم های تهویه ساختمان ها هستند که هر یک کاربرد ها و مزایا و معایب خاص خود را دارند.

به منظور مشاوره در خصوص انتخاب سیستم تهویه مطبوع  مناسب برای واحد مسکونی، اداری، تجاری و ... با شرکت مهتاب گستر تماس حاصل فرمایید.

تلفن: 66706377 و 66709528

همراه:  09127883721

سیستم تهویه مطبوع





:: بازدید از این مطلب : 198
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: